- Různé zajímavosti
- Zveřejněno 15. září 2020
- Lucie Kohutová
Uskvízovaný obránce
V 1. kole Pražské bridžové ligy se nejeden obránce cítil pod tlakem.
Stalo se
V úvodním kole Pražské bridžové ligy se objevilo několik partií, které mohly dát obráncům opravdu zabrat. A nejen jim - hlavní hráči se s nimi mnohdy museli vypořádat s vypětím veškerých sil, aby si zachovali šanci k jejich splnění a zamezení ztráty bodů.
Rychlý shoz
První partie - první problém. Linka EW vylicituje závazek 3NT. Dražební sledy mohou být různé, měly by však hráče NS přivést k pikovému výnosu. Pokud E zahájí 1NT, pak bude do konečného závazku vynášet Jih přirozeným pikovým výnosem. Pokud E zahájí 1C v systému se slabým NT, pak může být závazek usměrněn do ruky Západu. V tom případě má ale Jih možnost zasáhnout 1 pikem a vyřešit tak partnerovo dilema, kterou drahou barvu vynést. V určitém případě se do dražby ještě zapojí Sever, který preventivně podpoří pikovou barvu svého partnera.
Pikový výnos bere Jih esem a vrací další pik. Hlavní hráč získává zdvih králem a odehrává v tempu dvě kola kár. Nyní přichází klíčový moment celé partie. Co zahodit z ruky Jihu? Pokud se obránce zbaví "bezpečně" piku, pak hlavnímu hráči po zjištění nepříznivé trefové dělby nic nebrání v tom zahrát ještě třetí kolo kár a vypracovat si svou barvu. Ztratí totiž pouze tři pikové zdvihy a jeden kárový. Vsadit na dámu trefovou u partnera shozem této barvy se Jihu rovněž nevyplatí, pak by měl sehrávající 4 trefové, 2 kárové, 2 srdcové a 1 pikový zdvih. Zbývá tedy jediná barva odhozu - srdcová! Jeví se pravděpodobně, že hlavní hráč se pokusí zahrát impas srdcový, má to ale jeden háček: obránce musí srdci zahodit v tempu! Jestliže bude nejprve nějakou dobu analyzovat výše popsané možnosti, hlavní hráč vytuší celou situaci a na základě zamyšlení zazáří správným odehráním AK v srdcích.
Bezpečně ve slemech
Partie číslo 8 se nesla ve znamení malých slemů. Na šesti stolech byl vydražen závazek 6NT, tři hlavní hráči splnili, tři padli. Jak správně sehrávat, abychom si ponechali co největší šanci na splnění? V rozdání pozorujeme čtyři důležité situace: impas srdcový, impas kárový, dělba srdcová, dělba kárová. Pokud dvě z těchto čtyř situací vyjdou příznivě, pak hlavní hráč slem splní. Z diagramu je však zřetelné, že červené barvy se nedělí, a navíc nesedí impas srdcový. Je tedy možné slem i přesto splnit?
Odpověď zní ano. Stačí pouze šetrně zacházet se vstupy. Vzít pikový výnos a vyzkoušet impas kárový - úspěšně. Následně impas srdcový - neúspěšně. Vratku získat, odehrát všechny vysoké trefy a v nejbližších chvílích se musí Jih cítit jako ve svěráku. Co si zahodí na třetí kolo piků? Tref už žádný nemá, zbývají mu pouze červené barvy. Jednu z nich musí zahodit a tu následně může hlavní hráč odehrát. Důležité je ale zachovat si pikový (srdcový) vstup ke slabšímu listu, v opačném případě si Jih bezpečně zahodí srdci a nejvyšší srdcová karta zmrzne na stole.
Jeden za druhým
Hned v následující partii nemohl obránce na Jihu dělat nic jiného, než si držet hlavu v dlaních. Co na tom, že z výnosu 4 károvou do 3NT hlavní hráč neuhodne károvou pozici a 9 vyžene krále. Na třetí kolo srdcí si Jih musí poprvé zahodit. Ale co? Jako nejlepší možnost opět vypadá odhoz od třetí dámy trefové. Na další srdci pak může zahodit káro.
Při této linii se hlavní hráč pravděpodobně uchýlí k bezpečnému vypracování kára a uhrání 10 zdvihů. Na druhou stranu - pokud se Jih bude déle zamýšlet nad shozy, může hlavní hráč vytušit pozici a uhrát tři kola trefů, aniž by ztratil zdvih. A co zahodí Jih zase na třetí kolo trefů? Buď pik, čímž sehrávajícímu povolí pikovou barvu, nebo nejvyšší káro. Tak či tak, hlavní hráč pustí pouze AK v srdcích a obrana si již na více zdvihů nepřijde.
"Pouze" nadzdvih
Poslední zmíněná partie přinesla obránci "oddych", když vpustka znamenala pouze nadzdvih v celoherním závazku 4 piky. Hlavní hráč však musí být od začátku prozíravý. Kárový výnos vezme esem na stole a zahraje tref do desítky. Sever bere zdvih a vrací například další káro. Hlavní hráč snapuje a nyní vytrumfovává ve třech kolech. Hraje impas srdcový do kluka a zjišťuje nepříznivou dělbu srdcí. Proto přichází čas na efektivní zahrání. Snap trefový - snap kárový - a Jihu zůstávají pouze srdcové karty (musel 2x zahodit na trumf: jednu srdci a jedno káro). Nyní může sehrávající zahrát malou srdci dokola. Jih sice bere 9, ale v následujícím zdvihu musí zadat od krále k dámě na stole. Závazek je tak splněn +1.